سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مراحل ترخیص خدمت سربازی

مراحل ترخیص سربازی

 

سازمان وظیفه عمومی پس از بررسی وضعیت مشمول، چنانچه سرباز دارای غیبت نباشد وی را برای ترخیص از خدمت به یگان خدمتی معرفی می‌کند تا پس از تسویه حساب به وظیفه عمومی مراجعه و با اخذ معافیت تحصیلی، به دانشگاه مربوطه مراجعه و ثبت نام قطعی کندالبته ،مشمولانی که بدون غیبت به خدمت اعزام شده و در حین خدمت مرتکب فرار شده‌اند برای بهره مندی از معافیت تحصیلی، از خدمت  ترخیص نخواهند شد.

سربازانی که در حین خدمت دوره ضرورت ،در مقطع کارشناسی و بالاتر پذیرفته می شوند لازم است با مراجعه به دانشگاه مربوط ، برگه درخواست معافیت تحصیلی را اخذ و به وظیفه عمومی محل اعزام به خدمت مراجعه نمایند . وظیفه عمومی پس از بررسی وضعیت مشمول ، چنانچه غایب نباشد وی را برای ترخیص از خدمت به یگان خدمتی معرفی می نماید تا پس از تسویه حساب به وظیفه عمومی مراجعه و با اخذ معافیت تحصیلی ، به دانشگاه مربوطه مراجعه و ثبت نام قطعی نماید. البته مشمولانی که بدون غیبت بخدمت اعزام شده و در حین خدمت مرتکب فرار شده اند برای بهره مندی از معافیت تحصیلی ، از خدمت ترخیص نخواهند شد.دوستان عزیز توجه داشته باشید ما در این مقاله می خواهیم در خصوص 

زمان معرفی مشمولان

فرآیند اعزام به خدمت

ترخیص از خدمت برای مقاطع کارشناسی و بالا تر

 مقاله ای گردآوری نماییم تا شما همراهان همیشگی سایت نظام وظیفه با خواندن این مقاله به پاسخ تمامی سوالات خود در این زمینه دست پیدا کنید در صورت دریافت مشاوره سربازی میتوانید با سامانه صدای مشاور تماس حاصل کرده واز رهنمایی مشاوران بهره مند شوید.

 

 

,,,,,,,,,

 "سامانه مشاوره تلفنی نظام وظیفه "

 مشاوره دهنده تخصصی خدمت سربازی 

برای تماس از کل کشور کافیست با 
تلفن ثابت و بدون گرفتن کد، با شماره 9099071611

شماره ویژه شهر تهران  9092301612

و از موبایل همراه اول با شماره 99225595  تماس حاصل فرمایید

تماس از 8صبح تا 12شب

حتی ایام تعطیل

,,,,,,,

 

 

 

 

زمان معرفی مشمولان

1-دانش آموزان پسری که قبل از 18سالگی تمام یعنی سنی که از نظر قانون وظیفه عمومی وارد مشمولیت می شوند از دبیرستان یا مرکز پیش دانشگاهی محل تحصیل خود فارغ التحصیل، انصراف ، ترک تحصیل و یا اخراج شوند حداکثر 6 ماه مهلت دارند تا وضعیت خدمتی خود را مشخص کنند ، در غیر اینصورت وارد غیبت شده و از یک سری تسهیلات مثل معافیت تحصیلی و ... برخوردار نمی شوند و همچنین 90 روز اضافه خدمت برای آنان ثبت می شود.

2 - دانش آموزان و دانشجویانی که در 18 سالگی تمام و بعد ازآن از دبیرستان یا دانشگاه محل تحصیل فارغ التحصیل و یا اخراج شده ، انصراف داده و یا ترک تحصیل نموده از همان تاریخ حداکثر یکسال مهلت دارند تا وضعیت خدمتی خود را مشخص کنند.

نکته :مهلت معرفی برای افرادی که در خارج از کشور تحصیل می کنند همانند مشمولان داخل کشور است.

 

 

 

فرآیند اعزام به خدمت


همان گونه که اشاره شد مردان ایرانی بر اساس قانون خدمت وظیفه عمومی با ورود به سن  18 سالگی تمام می بایست با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+10) درخواست رسیدگی به وضعیت خود را  ثبت کنند که در این بخش شامل مراحل ذیل است:

1- اخذ دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی

     دریافت شناسه دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+10) و یا سامانه خدمات الکترونیک ناجا به نشانی www.epolice.ir 

2-  ثبت  اولیه درخواست اعزام به خدمت توسط کاربر دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+10)

3-  ارجاع به پزشک معاین اولیه توسط کاربر دفاتر (پلیس+10)

4- تکمیل برگ معاینه اولیه و تایید صحت و سلامت جسمی و روحی توسط پزشک معاین

5-  تزریق واکسن های مننژیت و دوگانه :

 این برگ توسط دفاتر (پلیس +10 ) به مشمول داده می شود.
هدف از تزریق واکسن های مننژیت و دوگانه به سربازان این است  که هر سه بیماری به علت واگیردار بودن امکان انتقالشان در محیط های شلوغ مانند خوابگاه ها و... بیشتر است لذا با واکسیناسیون قابل پیشگیری می باشند. 
با برگ مربوط به واکسیناسیون به مراکز بهداشتی درمانی جهت تزریق واکسن مننژیت (التهاب پرده های مغز) و دوگانه (دیفتری و کزاز) مراجعه نمایید.
نشانی  این مراکز را می توانید ازطریق دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس +10) به دست آورید و به نزدیکترین مرکز بهداشتی و درمانی محل سکونت خود مراجعه و پس از انجام واکسیناسیون ، برگ واکسیناسیون می بایست از سوی مسئول مربوط مهر شود .(این تزریق رایگان انجام می پذیرد).

6- علاوه برتکمیل برگ های  مربوط به معاینه اولیه و واکسیناسیون ، برگ  مربوط به اطلاعات فردی (برگ شماره یک ) را نیز تکمیل  و از طریق دفاتر( پلیس+10 ) برای ثبت درخواست اعزام به خدمت خود اقدام کنید.( درخصوص راهنمایی تکمیل برگ شماره یک از توضیحات دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی استفاده کنید .)

7-  ارائه سوابق تخصصی: مشمولان دارای مدرک لیسانس وبالاتر سوابق تخصصی خود را نیز باید به دفاتر مذکور تحویل دهند تا متناسب با تخصصشان  در یگان خدمتی  مرتبط بکارگیری شوند .

8-  سربازان دارای خدمت قبلی: سربازانی که به دلیل قبولی در دانشگاه یا علل دیگر قبلا از خدمت ترخیص شده اند، جهت اعزام مجدد به خدمت سربازی می بایست به یکی از دفاتر الکترونیک انتظامی (پلیس +10) مراجعه و درخواست اعزام خود را ثبت کنند.( این قبیل مشمولان به مراکز آموزش معرفی شده و سپس مرکز آموزش به دلیل عدم ضرورت گذراندن مجدد دوره آموزش رزم مقدماتی  اقدامات لازم را  برای به کارگیری در همان نیروی خدمتی قبلی انجام می دهد.)



به همین خاطر سربازان خدمت وظیفه باید مدارک مورد نیاز همچون کپی شناسنامه و عقدنامه، برگ سبز بسیج، مدارک پزشکی و مدارک ترخیص از دوره آموزشی را به همراه داشته باشند و پس از طی کردن این فرآیند، با تکمیل فرم‌های مربوط به اطلاعات خودشان، به گردان و گروهان‌های مورد نظر معرفی می‌شوند.

 

 

ترخیص از خدمت برای مقاطع کارشناسی و بالا تر

این شرایط تنها برای کسانی که می خواهند در مقطع لیسانس، فوق لیسانس، دکتری و بالا تر تحصیل خود را ادامه دهند امکان پذیر است و نیاز است که برای این کار کنکور و یا دانشگاه خود را انتخاب کرده و پس از پذیرفته شدن در این مقطع از یگان خدمتی خود درخواستی مبنی بر این کار را داشته باشند.

 معافیت های سازمان وظیفه عمومی ناجا،عنوان کرد:سربازان حین خدمت در صورت قبولی در مقطع کارشناسی و بالاتر می بایست با نامه درخواست معافیت تحصیلی صادره از دانشگاه پذیرفته شده، به دفاتر( پلیس+10)محل استقرار دانشگاه مورد پذیرش مراجعه و در صورت داشتن شرایط ادامه تحصیل، نامه ترخیص از خدمت صادر و پس از انجام تسویه حساب با یگان خدمتی،از طریق دفاتر (پلیس+10)  مجوز ادامه  تحصیل صادر می شود.

 

 

 

 

پرسش و پاسخ مهم در این خصوص


1- اقدام اولیه مشمولان متقاضی معافیت پزشکی چیست؟

جواب: مراجعه به دفاتر پلیس +10 و اخذ دفترچه راهنما و تکمیل اوراق مربوط به معافیت پزشکی و تحویل مدارک تکمیل شده به دفاتر پلیس+10 مربوط.



2- مشمولی توسط پزشک اولیه معاینه و سالم تشخیص داده شده آیا می‌تواند به نظر پزشک اولیه اعتراض کند؟

جواب: در صورت داشتن بیماری می‌تواند اعتراض کند.



3- مشمول متقاضی معافیت پزشکی آیا می‌تواند در خلال رسیدگی انصراف دهد؟

جواب: تا طرح پرونده در شورای پزشکی مشمول حق انصراف ندارد.



4- مشمولی به علت بیماری چشم در شورای پزشکی سرباز شناخته می‌شود و از طرفی دارای بیماری ارتوپدی نیز است آیا می‌تواند برای بیماری دوم اقدام کند؟

جواب: چنانچه پرونده مشمول بر اساس بیماری ارتوپدی مورد رسیدگی قرار نگرفته باشد، می‌تواند اقدام کند.



5- میزان ضعف بینایی چشم برای مشمولان عادی و دیپلم چند دیوپتراست؟

جواب: مجموع دیوپتر هر دو چشم باید بیش از هشت دیوپتری باشد.



6- آیا مشمولان در حین تحصیل می‌توانند تقاضای معافیت پزشکی کنند؟

جواب: مشمولان تا زمانی که اشتغال به تحصیل دارند نمی‌توانند از معافیت پزشکی برخوردار شوند.



7- آیا مشمولی که تقاضای معافیت پزشکی را دارد لازم است برگ واکسیناسیون را نیز تکمیل کند؟

جواب: مشمولی که تقاضای معافیت پزشکی را دارد نیز باید برگ واکسیناسیون را تکمیل کند.



8- مشمولی در شورای پزشکی معاف شناخته نمی‌شود. آیا می‌تواند به رای شورا اعتراض کند؟

جواب: بله، مشمول می‌تواند به رای شورای پزشکی اعتراض کند که در این صورت پرونده حسب مورد در شورای پزشکی یا شورای عالی پزشکی رسیدگی می‌شود.



9- مشمولی در حین خدمت تقاضای معافیت پزشکی می‌کند آیا می‌تواند از طریق معاونت وظیفه عمومی اقدام کند؟

جواب: خیر- فقط از طریق یگان خدمتی باید به وضعیت جسمی و روانی وی رسیدگی شود.



10-اظهارنظر در مورد معافیت پزشکی مشمول توسط چه مرجعی صورت می‌گیرد؟

جواب: اظهارنظر در مورد معافیت پزشکی مشمول توسط شورای پزشکی صورت می‌پذیرد.



11- چنانچه مشمولی به صورت بالینی در شورای پزشکی معاینه شده باشد می‌تواند به نظر شورا اعتراض کند؟
جواب: بله. در این صورت با اخذ نظر متخصص پرونده مجددا در همان شورا مطرح خواهد شد.



12- در صورت اعتراض مشمول به رای شورای پزشکی چه اقداماتی صورت می‌گیرد؟

جواب: چنانچه مشمول به صورت بالینی در شورا معاینه و سرباز شناخته شود در صورت اعتراض به رای شورا مشمول حسب معاینه تخصصی به بیمارستان معرفی و سپس پرونده وی مجددا در همان شورا مطرح می‌شود.



13- چنانچه پس از معرفی مشمول به بیمارستان و طرح پرونده در شورا او سرباز شناخته شود آیا می‌تواند باز هم به رای شورا اعتراض کند؟

جواب: بله- در این صورت پرونده به شورای عالی پزشکی فرستاده می‌شود.

 

 

منبع:مراحل ترخیص سربازی

 

دنیای اطلاعات در خصوص سربازی ????

کد سخا - استخدام وزارت دفاع -اعزام به خدمت -سهمیه ایثارگران در کنکور 98 -پیام آوران بهداشت -استخدامی نیروی انتظامی 98 -قیمت خرید خدمت سربازی-معافیت پزشکی چشم -استعلام آنلاین کارت پایان خدمت -حقوق سربازان در سال 98 -حقوق ایثارگران چقدر است -نتایج میانجیگری -ثبت نام سرباز معلم 98 -حقوق سربازان -مدت خدمت سربازی در سال 98 -سایت ثبت نام سرباز معلم -کد رهگیری کارت ایثار ارتش -مزایای کارت ایثارگری --دریافت کد 12 رقمی ایثارگری ارتش 97-کد سوابق تحصیلی-خرید خدمت سربازی -کد سخا-امریه سربازی-مدت خدمت سربازی -کارت پایان خدمت-پیگری کارت ایثارگری-شرایط خرید سربازی -امریه-انواع معافیت سربازی- معافیت تحصیلی-حقوق سربازی -دانشگاه افسری بانوان-مهلت خرید خدمت سربازی -خرید بیمه سربازی -استعلام غیبت سربازی-کنکور 99 نظام قدیم _تاریخ اعزام به خدمت لیسانس ها_معاف از رزم گروه ب-خرید خدمت سربازی